Merken die een reputatie opbouwen rond sociale impact bevorderen blijvende indrukken bij de bewuste consument van vandaag. In plaats van alleen maar op zoek te gaan naar producten die aan hun behoeften voldoen, maken consumenten zich steeds meer zorgen over de impact die bedrijven hebben op sociale en milieusystemen. Studies tonen aan dat bedrijven die doelgerichte initiatieven bevorderen een concurrentievoordeel behalen op de huidige markt. TOMS is een uitstekend voorbeeld van een merk dat een reputatie heeft opgebouwd rond goed doen. Het bedrijf staat bekend om zijn One for One-model, dat het opdraagt om voor elk verkocht paar een paar schoenen weg te geven aan iemand die het nodig heeft. Het doelgerichte businessplan van TOMS heeft het merk tot een kritisch succes geleid, met de verkoop van meer dan 86 miljoen paar schoenen vanaf 2018. Oprichter Blake Mycoskie bouwt voort op de doelgerichte basis van TOMS en breidt de focusgebieden van het merk uit, die tot nu toe vooral gericht waren op armoedebestrijding. Na de schietpartij op 7 november 2018 voelde de vrouw van Blake, Heather Lang, zich niet op haar gemak om haar zoon naar school te brengen. De voortdurende nationale wreedheden raakten dicht bij huis voor de Mycoskies, en Blake besloot dat het tijd was om er iets aan te doen. Om de veiligheid van het pistool aan te pakken, heeft Mycoskie 5 miljoen dollar toegezegd aan nonprofits die zich inzetten voor universele achtergrondcontroles en andere veiligheidsmaatregelen voor het pistool. Bovendien maakt TOMS gebruik van eigen mediamiddelen zoals de website, sociale netwerken en verbindingen om de veiligheid van wapens te bevorderen. De doelgerichte acties van TOMS bieden waardevolle lessen voor merken die een reputatie willen opbouwen als leiders op het gebied van sociale impact. |